Belo Horizonte - Rio deel 3 en verjaardag! - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Tadinha Evora - WaarBenJij.nu Belo Horizonte - Rio deel 3 en verjaardag! - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Tadinha Evora - WaarBenJij.nu

Belo Horizonte - Rio deel 3 en verjaardag!

Door: Tadinha

Blijf op de hoogte en volg Tadinha

11 Januari 2014 | Brazilië, Belo Horizonte

Lieve allemaal,

zoals beloofd ga ik mijn verhaal vandaag afmaken!

De nachtbus naar Belo Horizonte, ik heb oordoppen em een ooglap gekregen van mijn tante en melatonine slaap pillen, geen hond. die mij wakker houd! oke, behalve misschien de kerel van 180 kilo die in de stoel naast mij zat. een hele knusse nacht was dit dus! gelukkig heb ik ondanks dat toch kunnen slapen en kom ik vroeg in de morgen aan op het busstation in Belo Horizonte.

Meilene komt me ophalen met haar auto en we rijden richting haar appartement. helaas regente het pijpenstelen hier. en Mei verteld dat dat al een tijd aan de gang is. shit! dat is wel jammer, ik had gehoopt op een zonnige warme kerst, misschien dat dat er dus niet in zit!
Mei heeft de nacht dienst gedraaid in het ziekenhuis dus ook zij is erg moe. allereerst ontbijten we dus wat en vervolgens gaan we allebei even slapen. moet ook gebeuren toch? na een hele dag van alleen maar slapen en eten (op zich niet verkeerd) neemt Mei me mee naar haar nicht en haar vriend. zij wonen in een groot huis in een afgesloten gebied in Belo Horizonte (BH). met wat vrienden en familie hadden ze een soort pre-kerst bijeenkomst. lekker eten en drinken. met mijn inmiddels uiteraard vloeiende portugees (kuch..kuch..) kom ik een heel eind maar gelukkig spreken de meeste daar een aardig woordje Engels. aan het einde van de avond wordt ik naar buiten gestuurd om "the big Bird" te gaan zoeken. ik snapte er helemaal niks van maar uit eindelijk bleek dat zij een papegaai hebben in de achtertuin! hoe vet!? hij kan gewoon los rondvliegen waar hij heen wil maar dit is dus een van zijn thuishavens. Ik heb hem zelfs op mijn arm gehad! na deze gezellige avond gaan Mei en ik naar huis, lekker slapen en de volgende dag rustig beginnen. de volgende dag zet Mei me af bij haar vriendin lily omdat ze de nachtdienst moet werken en niet wil dat ik met kerstavond alleen ben. Kerst avond is hier de avond waarop ze alle cadeautjes geven. lily nam me mee naar het huis van haar vader waar haar hele familie was! kerst met locals, zoals het hoort! erg bijzonder om een keer mee te maken en wat een grote gezellige familie! de volgende ochtend komt Mei me ophalen en gaan we 1e kerstdag vieren bij haar familie. weer in een grote villa ergens in een afgesloten gebied in BH. Wederom erg gezellig er een hele leuk gekke familie. een deel ervan had ik de eerste avond al leren kennen dus dat was extra leuk! hoewel ik natuurlijk niet veel kan praten met de familie hoef ik me niet te vervelen. elk familie lid afzonderlijk zorgde voor een gerecht, en ze stonden erop dat ik het proefde. my oh my wat zat ik vol! ik kon geen boe of bah mee zeggen en heb de rest van de dag met twee jongetjes van 9 en 11 op de bank Harry potter in het portugees gekeken en op de bank in slaap gevallen (ik ben en blijf natuurlijk mezelf...). tegen het einde van de middag rijden we weer terug en wilde we ons opmaken voor een avondje op stap. helaas barstte het los op het moment dat we met de sleutels in de hand stonden om te gaan! avondje thuis op de bank dan maar! ook wel lekker!

Vrijdags zijn we met een heel stel naar Ouro Preto gegaan, een dorpje op twee uurtjes rijden van BH met veel historie. De inwoners deden een wedstrijd wie de mooiste kerk kon bouwen geloof ik, dus er staat ontzettend veel kerkjes in dit dorp. bovendien zijn niet alleen de kerken maar allegebouwen kleurrijk beschilderd. super mooi! hier ben in naar een museum geweest over het maken van de munteenheid van brazilie, een museum over de revolutie voor de onafhankelijkheid van Minas Gerais van Portugal en de historie van ouro preto zelf. Na deze dag is iedereen kapot en dus wederom een rustig avondje.
Zaterdags gaan Mei en ik met een vriend van haar (Mario) rond de stad rijden. een groot meer in BH, het voetbal stadion, ze laten me de werkzaamheden zien voor de World Cup, rijden rond over de universiteits campus van BH en gaan wederom lekker uit eten. elke keer typisch braziliaans eten, wat leuk en lekker maar niet altijd even gezond is helaas! Tegen het einde van de middag rijden we naar een Berg die top van de wereld heet. hier kan je heel ver weg kijken over Minas Gerais en het heuvel landschap. super mooi en erg gezellig! Vervolgens gaan we eerst naar een kunst museum en daarna (weer) naar de kerstversiering lichtjes in de stad kijken maar dit keer naar het grote stuk. erg leuk maar erg druk! savonds dan eindelijk op stap! Helaas is het een vrij alternative kroeg, wat prima is, maar de muziek is uit de jaren 80, en dan de onbekende muziek (de B-kant). jaa... over de hele avond kende ik misschien 6 liedjes! beetje jammer haha maar ondanks dat was het toch erg gezellig. zo gezellig dat het al ruim en breed licht was toen we terug in het appartement kwamen.
De volgende dag (mijn laatste dag alweer in BH) dus ook lekker rustig aan gedaan en aan het einde van de middag naar de vrienden van Mario gegaan. Mario zit blijkbaar in heet Carnavals Vereniging/Band en dit was hun eerste repetitie. nouja, repetitie, er was een ruimte met instrumenten maar die bleven voor lange tijd onaangeroerd. in tegenstelling tot het bier, het eten en de wiet! een dolle boel werd dat! helaas deed ik niet mee aangezien ik de nachtbus moest hebben en geen risico wilde lopen met alcohol haha!
Savonds heb ik dan ook rustig mijn spullen gepakt en zette Mei me weer op de bus terug naar Rio!

Aangekomen in Rio heb ik een lekker hostel met zwembad (chill..!) al helemaal omdat het hostel echt in de middel of nowhere is! 20 minuten lopen naar de dichtsbijzijnste supermarkt. heen is niet zoñ probleem, dat is Berg af, maar terug, haha zweten! gelukkig ging er ook gewoon een bus, dus na een lange dag sjouwen is dat een zeer aantrekkelijke optie! nou goed. ik informeer wat de plannen en mogelijkheden zijn voor nieuwjaar. iedereen naar de Copacabana beach natuurlijk! het is van belang dat je op tijd gaat want om 6 uur wordt heel copabana afgesloten van auto's en bussen, en metro kaartjes waren al uitverkocht. 30 december was een snik hete dag. ruim 41 graden! Ik ga met een kerel uit kaapstap op stap, maar bij de christo (was ik al geweest maar wilde misschien nog een keer voor het uitzicht) stond een suuuuper lang rij en de rij bij de pau de azucar was zo mogelijk nog langer. gedwongen chillen aan het strand dus! op de terugweg naar het hostel koop ik een groot wit T-shirt om te dragen met nieuwjaar op de Copacabana. dat doet iedereen en het schijnt geluk te brengen! savonds in het hostel lekker wat biertjes drinken met zn allen en plannen maken voor de volgende dag!

Op oudjaarsdag (wat overigens helemaal niet zo voelde, aangezien het snikheet was en iedereen gewend is om het op deze dag koud te hebben en thuis te zitten of bij familie en vreinden), maakt iedereen zich klaar, slaat iedereen alcohol in en vertrekken we met een hele bende naar Copacabana. Het was echt alles wat ik me voorstelde en nog veel meer! heel gezellig en chill op het strand met het hele stel en lekker drinken, praten en luisteren naar de braziliaanse optredens! het allerbeste van dit allemaal was om 12uur de vuurwerk show begon en die ging gewoon 15minuten aan een stuk door. een aantal boten, 6-7-8..? op een rij in de zee schieten het vuurwerk synchroon de lucht in! super vet en het beste van allemaal? IK WAS JAAAAAARRIIIGGG!!! en niemand die het vergat haha, niet dat ik ze het liet vergeten maar oke! Happy birthday to me! nou, na dit spektakel willen we nog even op het strand blijven maar daarna lopen we richting de taxis. (alsnog bijna een uur lopen omdat alles is afgesloten tot 7uur sochtends ofzo) maar dat is geen probleem als je met een leuke groep bent. een paar brazilianen zorgen ervoor dat we allemaal in een taxi zitten en we komen allemaal veilig aan in het hostel. we chillen met zn allen tot een uur of 4-5 en gaan lekker slapen. perfect!

Nieuwjaarsdag breekt rustig aan en als ik een duik wil nemen in het zwembad barst het hele hostel ineens uit in Happy birthday! super leuk en lief, ik had een verjaardagscake gekocht, dus die deel ik uit, hoewel ik ver weg van huis ben, ben ik toch ontzettend jarig! Later op de dag ga ik met een heel stel naar Ipanema beach om zonsondergang te kijken daar. (iedereen zit dan op een grote rots en klapt bij zonsondergang om de zon te bedanken voor een dag hard werken). helaas zetten de taxis ons niet op dezelfde plek af en kunnen we elkaar niet vinden. na 1,5 uur in de brandende hitte rond te lopen en te zoeken naar de rest in een overvol super toeristisch strand zeg ik dat ik op het strand ga liggen op een bepaalde plek, en dat ze me daar maar weer komen ophalen. tegen de tijd dat ze elkaar gevonden hadden en naar die plek kwamen was ik al weg, ik was op eigen houtje naar de rots gegaan en naar de zonsondergang gekeken. het klappen is niet gewoon applaus maar ze maken er gewoon een minuut lang feestje van! heel erg leuk! aangezien ik al lange tijd in Rio was geweest wist ik waar ik de bus moest pakken terug naar het hostel dus ik zorgde dat ik voor het echt donker was in de bus zat, niks aan de hand! aangekomen in het hostel bleek dat de jongens hadden gebeld om te vragen of ik al in het hostel was (aaaahhww... ze waren ongerust!). Goeie gasten dus. na nieuwjaarsdag moest ik uichecken van het hostel omdat het was volgeboekt helaas. maar desondanks ben ik een paar dagen lang nog opgetrokken met lauren, austin en Lisette. super leuk! we zijn ergens gaan lunchen, pao de azucar bezocht (een bekent uitkijk punt in Rio), een favela tour gedaan, naar een gay-bar geweest. (austin is homo en hij wilde heel graag naar een braziliaanse bar) en lekker chillen op het strand. helaas was toen de zondag 5 januari alweer aangebroken en gingen austin en lauren terug naar huis en had ik besloten de volgende dag naar parati te vertrekken (nog geen busticket geboekt maar moet goed komen... toch?) aangezien ik een aantal dagen super veel met hun had opgetrokken was het echt heel jammer om afscheid te nemen. dit is echt de minder leuke kant van het reizen, maar lauren wil graag naar Buenos Aires komen dus we gaan daar weer een paar dagen afspreken! afscheid genomen van austin lauren en lisette en onze wegen splitsen, Dag Rio, bedankt voor alles je was geweldig!

inmiddels ben ik al een paar dagen in São Paulo en heb ik Parati alweer achter me gelaten, maar ik ben van mening dat mijn Blog lang genoeg is dus dit nem ik op in mijn volgende reisverslag!

Liefs!

  • 12 Januari 2014 - 11:36

    Nicolien Van Heijst:

    Hoi Tadinha,

    Wat een avonturen allemaal!
    Geniet van je reis en alle mooie dingen die op je pad komen.

    Groetjes Nicolien

  • 12 Januari 2014 - 15:08

    Mia:

    Dank voor. je verslag.Zou wel met je willen ruilen.
    Liefs,veel plezier en .....genieten maar!p

  • 12 Januari 2014 - 16:23

    Oma Engeli:

    Hoi Tadinha, Bedankt voor je lange verslag. Geniet van alle nieuwe en mooie dingen die je ziet en zo te lezen, maak je ook tiijd voor de leuke dingen van het leven. Liefs

    Oma Engeli

  • 12 Januari 2014 - 21:08

    Wil:

    Hoi Tadinha. Geweldig verslag, geniet van je reis. Gr wil

  • 13 Januari 2014 - 01:14

    Ad Van Heijst:

    Hey Tad,

    Alsof ik naast je loop, zit, sta, lig, eet, drink, dans, chill en slaap. Mooi verslag, hug Ad

  • 14 Januari 2014 - 03:34

    Agnes Van Den Hoogen:

    Ha Taddi!! Woh een mooi verhaal, fijn voor je dat je dit allemaal kunt beleven, geniet ervan!!en tot gauw weer op Fb zo leuk om rechtstreeks te communiceren dat dat allemaal kan blijft toppie!!! Liefs Agnes

  • 14 Januari 2014 - 21:39

    Mama Melanie :

    Heerlijk verhaal helemaal in de stijl van jou!
    Heel beeldend! Ben benieuwd naar de foto's maar dat komt wel een keertje. Ben ook benieuwd naar wat Parati nou was!
    fijn dat je weer leuke nieuwe mensen hebt ontmoet.
    Veel plezier met alles en succes met het aanleren van wat Portugees. Op het moment dat het een beetje lukt ga je vast naar een Spaans talig gebied....haha
    Dikke kus
    Mama

  • 15 Januari 2014 - 10:37

    Opa En Oma:

    Wat een leuk verslag.Je hebt genoten van de feestdagen en verjaardag in een mooi en boeiend land.\
    Geniet verder! O en O

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tadinha

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 7342

Voorgaande reizen:

03 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

01 December 2013 - 23 Mei 2013

Zuid Amerika

Landen bezocht: